Laatste reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag

Door: Stefan van dersteen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

12 December 2013 | Tanzania, Arusha

Zanzibar
Zanzibar was in een woord te omschrijven Geweldig! toch zal ik het wat meer omschrijven. De eerste dag sliepen we in een hotel in Stonetown omdat het dicht bij het vliegveld was en ook wat van de stad wilden zien en de markt. Regende veel en aangezien het regenseizoen is dachten we dat onze reis naar zanzibar letterlijk en figuurlijk in het water was gevallen. Maar we hadden geluk het was de enige dag dat het geregend had. Daarna 2nachten in een hotel aan de west kust Super mooi daar ook gesnorkelt en een schildpad gezien. Behalve dat ik zn beetje heel de zanzibar reis ziek was, was ik de enige die niet zeeziek werd wat ik aardig knap vond. De stranden waren zo wit en de zee was helderblauw kortom superr mooi eiland!!!

Na zanzibar hadden we een afspraak met Regan over het sportproject naja afspraak een afspraak kan je het niet noemen aangezien je een uur van te voren niet weet of het wel doorgaat of niet. Dus we hadden vrijdag een 'afspraak' met alle vrijwilligers van sport en Regan en demian (is een oud-vrijwilliger die in tanzania wil blijven wonen). Dusja je raad het al geen afspraak op vrijdag oke maandag nog een keer proberen ja maandag wel afspraak. Maar toen 10 meter voordat we er waren kwam er een auto heel hard aanrijden en moest judith uitwijken en gleed toen uit (aangezien de weg heel schuin afloopt) en ging door haar enkel dus toen hadden we inplaats van afspraak daagje ziekenhuis ook leuk. Dus Judith moest rust houden hmm eerste wat in je op komt dan komt het wel goed voor Kili aangezien we die over 2 weken al gaan beklimmen..

Maar over de afspraak dus eerst 'afgesproken' dan doen we het dinsdag maar dat ging weer niet door uiteraard. Het werd Woensdag 11 uur en dan wel voor het echt. Ik weet dat ik zn beetje alles ga missen hier maar de 'afspraken' zeker niet haha. Toen afgesproken welke vrijwilliger bij welke school staat voor een week aangezien het in heel december vakantie is voor elke basischool.

Moshi
Dit weekend van 23 en 24 november zijn we naar Moshi gegaan een andere grote stad in tanzania we zijn daar naar een waterval gegaan wat een beetje tegenviel, het was kleiner dan ik had verwacht maar de weg er naar toe was ook heel mooi en miss wel het aller belangrijkste de groep waar we mee gingen was super leuk!! Zondag deden we een coffeetour was heel leuk om te zien hoe dat eigenlijk gemaakt word en heb daar koffie leren drinken haha.

Laatste week Sportles.
Deze laatste week sportles was heel leuk! Het leukste vond ik van de sportlessen dat je de kinderen echt blij maakt en dat ze het waarderen wat je doet. Het is goed dat ze even hun energie kwijt kunnen om daarna weer in saai in de klas te zitten. Ben heel blij dat ik het gedaan heb heb er heel veel van geleerd en het was een geweldige tijd!!! met alle vrijwilligers en alle andere leuke mensen het was kortom geweldig! Iedereeen bedankt die mij heeft gesponserd en deze geweldige reis mogelijk heeft gemaakt Ik ben jullie heel dankbaar en de kinderen die ik les gegeven heb ook! dankjullie wel!! en zie jullie in een paar dagen weer in het koude Nederland. I will thank every volunteer for this amazing trip!!!! thanks EVERYONE!!

Nog even een laatste afscheid verhaal Kilimanjaro
Ook een goed betaalde reis gaat niet altijd zoals je wenst dat het gaat aangezien de gids meer dan een uur te laat kwam. Tanzaniaanse tijd dus was nog net op tijd haha. Voor de eerste dag 3 uur lopen naar het eerste kamp door een regenwoud heel mooi en groen. Volgende dag net zo makkelijk als de eerste dag 6 uur lopen naar volgende kamp was ook easy en heletijd uitzicht op de peak. Het is zo mooi! volgende dag aclimatie dag zijn we naar zebra rocks gelopen echt grappig rotsen met witte strepen lijkt echt op een zebra. Daarna lekker kaarten weer in de hut was zo gezellig gids zei ook nog nooit zo leuke groep gehad! vroeg slapen en dan beginnen aan de tocht lange dag lopen naar het laatste kamp ook de laatste uren was het aan het sneeuwen. wat heel mooi was en ook heel koud haha. Bij het kamp aangekomen eten slapen nadat we wakker werden gemaakt kregen we thee met koekjes en begon de tocht. Om 10 voor 1 begonnen we bedoeling was om 12 uur te beginnen dat was dus niet echt gelukt. Eerste stuk was goed te doen en daarna begon het steile stuk was op zich ook goed te doen maar als je benen niet meer willen en er geen zuurstof is om te ademen dan begint het zware stuk en dan moet je nog 150 meter klimmen.. Maar heb het gehaald!! dus mag zeker niet klagen 5895meter en het hoogste punt van Afrika dus ik ben heel erg blij:)

Nogmaals iedereeen bedankt voor alles ik ben blij dat ik gegroeid ben en dat de kinderen blij zijn die ik heb getraind iedereeen BEDANKT!!!

• 12 December 2013 - 10:43

Dennis Haspels:

Hoi Stefan, geweldig man! Fijn dat je het enorm naar je zin hebt en hebt gehad! Tot ziens in de Lage Landen! :)

• 12 December 2013 - 12:30

Jennie Simons:

Wat heb je veel gezien en gedaan! Goede reis terug!