Eerste reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag

Door: Stefan van der Steen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

23 September 2013 | Tanzania, Arusha

Ik vertrok op dinsdag 17 september om 12 uur vanuit schiphol. Het ging voorspoedig totdat er iemand ziek werd aan boord.. daardoor hadden we een extra tussenstop in wenen waar we anderhalf uur in het vliegtuig moesten zitten en niet mochten staan waar overigens niemand aan houden en wat de stewardessen aardig boos maakte. Eenmaal op mijn echte tussenstop aangekomen (Istanbul) dacht ik even rustig te eten tot ik erachter kwam dat ik mijn tijd een uur moest verzetten dus ik rennen naar mijn gate nog net op tijd om door de douane te gaan haha.

In Tanzania aangekomen om 3.30 a.m. visa bestempeld en mijn koffer opgehaald en werd ik naar mijn gastgezin gebracht. Eerste indruk van het huis groot. Kreeg een rondleiding door mijn gastouders door het huis aangezien hun ook wilde gaan slapen duurde de rondleiding niet zo lang. En tot mijn verbazing gingen we naar buiten waar een grote kamer was met een slaapkamer en eigen badkamer.

Nog steeds de zelfde dag een paar uur 'geslapen' erg veel lawaai krekels enz kon niet echt slapen. Heerlijk ontbijt gekregen met ei, brood en pannekoeken, ja pannekoeken het is heel normaal om hier sochtends pannekoeken te eten als ontbijt. Kennis gemaakt met de mijn broertjes zusje en zussen, de kleinste (everline,2 jaar) was erg bang voor mij maar na het ontbijt wilde ze al gauw met mij spelen. De rest van de dag beetje uitgerust omdat ik nog heel moe was van mijn reis.

Donderdag 19 september
Vanacht al iets beter geslapen, heerlijk ontbijt en heb een hele leuke 2e familie. Na het ontbijt werd ik opgehaald voor mijn introductie, ging naar de scholen waar ik ga werken werd voorgesteld aan iedereen. We gingen ook naar andere scholen omdat iemand uit de VS donaties (ballen, pilonnen) had achter gelaten en die gingen we nu verdelen over de scholen. Na dat gingen we naar het Projects Abroad Office (organisatie door wie alles geregeld is) daar heb ik CTA permit formulier ingevuld en kreeg een korte rondleiding door de stad Arusha. Aangezien we daarna een sportmeeting hadden met andere vrijwilligers. We hadden een voetbal wedstrijd tegen een highschool die we verloren hadden met geloof ik 8-3, ik had bijna gescoord en een assist.

Na de wedstrijd was al beetje donker aan het worden ging ik uiteraard weer naar huis wis absoluut niet waar ik heen moest maar gelukkig moest een andere vrijwilliger uit Italie dezelfde kant op aangezien zij in het zelfde dorp woonde als mij. We gingen met de daladala (bus) maar omdat het spitsuur was gingen heel veel daladala's die normaal gesproken wel naar ons dorp (usa) gingen nu niet dus hebben lang gewacht uiteindelijk besloten om maar een halte verder te lopen. Daar hadden we meer succes aangezien we niet veel ruimte hadden in zn daladala zitten 15 stoelen en we zaten daar ongeveer met zn 27en in haha ik stond ongeveer als of ik moest poepen haha veel daardoor ook flink mijn bovenspieren getraind.. Eindelijk aangekomen in ons dorpie hadden we afgesproken dat we eerst naar huis gingen en dan met nog een paar naar mijn huis omdat het niet veilig is in het donker om buiten te zijn.
Het was inmiddels 8 uur en snel gedouched en gegeten en toen gauw me bedje ingedoken aangezien ik verrekte moe was nog van mn reis en van het rennen.

Vrijdag 20 Sept.
Mijn begeleider (regan) gezegd dat ik vandaag een wedstrijd hadden, ik had gevraagd moet ik naar nog iets voor doen nee hoor je hoeft alleen maar scheidsrechter te zijn, oke top doen we. Kwam ik daar sochtends aan zegt de sportdocent wat wil je trainen vandaag? Ik zeg trainen hoezo trainen vandaag was een wedstrijd toch? nee dat was niet zo blijkbaar was die leraar te lui om het zelf te regelen.. Dus geimproviseerd en toch een leuke les gegeven.
smiddags heb ik met mijn broertjes gevoetbalt en gevolleybalt.
Het eten is erg lekker sochtends eten we gewoon brood met thee, smiddags een soort rijst wat een grote massa aan elkaar geplakt zooitje is wss rijst met lijm ofso haha dat vind ik minst lekker savonds rijst, spaghetti met groente, tomaten en komkommers.

Zaterdag 21 Sept.
Vanaf lunch voel ik me niet zo lekker buikpijn en later ook nog hoofdpijn zn beetje heel de dag op me bed gelegen en niets gedaan. savonds zijn we naar apotheek gegaan.

Zondag 22 Sept.
Voel me nog steeds beroert hoofdpijn is weg maar heb daarvoor diarree in de plaats gekregen.. Aangezien ze een beetje overbezorgd zijn zijn we naar het ziekenhuis gereden en ben ik daar geholpen. Ze moesten poep hebben van mij dus ik naar de wc was het gewoon een gat haha ik dacht gelijk blij dat ik thuis wel een normale wc heb haha. Uitslag was ziek geworden door bacterien in het eten, anti biotica gekregen.
Savonds voel ik me al wat beter kan weer normaal eten.

Maandag 22
Voel me stukke beter:) ontbeten, medicijnen genomen en nu zit ik hier in een internetcafe haha vandaag hoefde ik niet te werken aangezien gister gezegd was tegen mij dat ik vandaag niet hoefde te werken omdat ik ziek was. Morgen ga ik wss weer gewoon lesgeven.
Vanavond krijg ik Nederlandse kamergenoot:) kan ik eindelijk weer Nederlands praten haha:)

  • 23 September 2013 - 10:42

    Elise:

    Hoi Broer, Super leuk om te lezen zo! En fijn dat je weer een stuk beter voelt! Geniet dan nog maar even van je vrije dag;) Have Fun! XX Elise

  • 23 September 2013 - 11:09

    Silvia Jonker:

    Hey Stefan. Je hebt al heel wat meegemaakt zo te lezen. Gelukkig dat je medicatie aanslaat en je alweer bijna opgeknapt bent. Succes morgen met je eerste lesdag! Succes met alles en geniet en maak lol! We blijven je volgen! Tot het volgende bericht! Groetjes Silvia en Gertjan.

  • 23 September 2013 - 11:16

    Jacqueline Van Sprang:

    Hoi Stefan,

    Wat een avonturen. Geniet er maar goed van! En dat ziek zijn... gaat toch wel weer over?
    Groetjes,
    Jacqueline van Sprang

  • 23 September 2013 - 11:24

    Tim Odijk:

    Hey Steeef, Niet te comfortabel worden daar anders wil je straks niet meer terug:P Ziet er naar uit dat je het naar je zin hebt en dat alles goed geregeld is, dus dat is sowieso ideaal. Succes de komende maanden, maar gaat allemaal wel lukken zo te horen! Groet Tim

  • 23 September 2013 - 11:41

    Jennie Simons:

    Klinkt allemaal goed hoor Stefan, fijn dat je je draai een beetje hebt gevonden. Fijn dat de medicijnen helpen en dat je een leuk gastgezin hebt met een eigen onderkomen!
    Succes verder en geniet ervan!

  • 23 September 2013 - 15:20

    Jaap En Gerda:

    Hoi Stefan,
    Wat een leuk verslag en wat heb je in korte tijd al veel gedaan en meegemaakt!! Het klinkt goed allemaal, fijn dat je een leuk gastgezin heb en dat er ook nog een nederlands meisje in huis komt. Gauw weer op knappen, en morgen succes met les geven! Geniet er van, liefs

  • 23 September 2013 - 16:27

    Oma Koppenaal,:

    Dag Stefan.
    Wat fijn zo snel wat van je te horen,Je heeft in deze dagen al veel gedaan,leuk dat je al zo snel mag beginnen om les te geven.Zo te horen heb je het wel naar je zin,ook leuk dat er een Nederland meisje komt,dat is wel heel gezellig,Succes met alles.Groetjes Oma.

  • 23 September 2013 - 17:02

    Matthijs Kraal:

    heee neefie!

    Ik lees dat je daar al lekker op je plekje zit! Vervelend alleen van die bacterie, maar door de medicijnen zullen die bacterien vast snel verdwijnen! Ik zou zeggen have fun, geniet ervan en ik kan niet wachten op je volgende verslag!

    Houdoe uit Nederland
    Matthijs


  • 23 September 2013 - 17:35

    Tona Visser:

    Leuk om zo met jou mee te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt. Hopelijk blijft dat ziek zijn beperkt tot deze keer en went je lijf snel aan het eten daar. Succes met les geven en het leren van de taal.

  • 23 September 2013 - 21:52

    Adri Van Vliet:

    Hallo Stefan,

    Ja, je Hollandse darmen moeten zich even aanpassen, maar verder klinkt het goed toch?
    We blijven je volgen en veel succes.

  • 23 September 2013 - 22:45

    Elly En Kees Odijk:

    Hoi Stefan,
    Wat leuk om je eerste verslag te lezen. Mooi avontuur zit je in !
    Zijn erg benieuwd naar het vervolg.
    Succes en een goede gezondheid !!!
    Groetjes, Elly en Kees Odijk

  • 24 September 2013 - 12:00

    René Stuyt:

    Hallo Stefan,
    heel leuk om van je te horen. Ik hoop dat je je ziekte gauw te boven komt en dat je dan lekker aan de gang kunt. Hoezo is het daar s avonds onveilig en heb je daar al iets van gemerkt?
    groet René

  • 28 September 2013 - 20:28

    Oma Van Heijkoop:

    Ha lieve Stefan,
    Ik vind het fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Fijn dat je weer beter bent. En ik hoop dat je een fijne tijd mag hebben.
    Veel liefs,
    Groetjes oma en ik denk aan je

  • 06 Oktober 2013 - 09:32

    Wim En Tineke:

    Hoi Stefan, al een echte Afrika reiziger aan het worden aan het worden. Lekker lang wachten op en bus die vaak niet eens komt en als je dan mee kunt dan is het comfort er ver te zoeken. Als je weer terug bent in Nederland na een aantal maanden wordt het nog irritant dat de bussen zo netjes op tijd rijden hier. En een zgn "Arusha belly" heb je ook al ervaren, dat is een wat mindere ervaring, maar dat hoort ook een beetje bij Afrika. Geniet vooral van het land en de mensen. Arusha is een prima uitgangspositie om het land ook wat verder te ontdekken.
    gr. Wim en Tineke

  • 11 Oktober 2013 - 17:06

    Stefan Van Der Steen:

    Iedereen bedankt voor je reactie!!! ja heb het hier heel erg naar mn zin en ben weer opgeknapt:)
    @tim hahaha ja idd nee hoor afrika en comfortabel dat is een lastige combinatie haha
    @ rene stuyt het is er onveilig omdat snachts de criminelen bezig zijn om hun geld te verdienen haha ik zelf heb het gelukkig nog niet meegemaakt maar heb te veel verhalen gehoord van andere vrijwilligers zoals deze: iemand werd snachts door taxi thuis gebracht en moest 15 meter lopen en kwam in zn onderbroek thuis dus helemaal leeg beroofd.. en gehoord van 2 vrijwilligers dat hun geld is gejat zelfs op klaar lichte dag in een best wel drukke stad dus ja niet heel veilig..

    Ik ga nu ff mijn nieuwe verslag schrijven iedereeen bedankt voor jullie reactie:):)!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 5912

Voorgaande reizen:

15 Juni 2017 - 13 Augustus 2017

Summercamp Amerika

17 September 2013 - 15 December 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: