2e reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu 2e reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu

2e reisverslag

Door: stefan van der steen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

11 Oktober 2013 | Tanzania, Arusha

Iedereen bedankt voor het meeleven en de leuke reacties:) sorry voor het lange wachten op mijn volgende blog maar heb niet zo veel tijd hahaha klinkt raar in afrika maar tog haha.

Maandag 23 September kwam Judith een andere vrijwilliger ook uit Nederland heel gezellig met haar we hebben die woensdag zn beetje heel de dag gekaart hahaha

Een typische dag die ik meemaak is ik begin om 9:30 bij leganga primary school om daar elke dag een andere klas les te geven tot 10 voor 11 en geef ik op kilimani primary school tot 10 over 12 dan heb ik lunch tot 13:00 en dan geef ik het rugby team van leganga les samen met een rugby speler van het nationale team van Tanzania.

26 September
Vandaag mijn 2e social (is wat Projects Abroad organiseert voor elke donderdag) gehad. Maar eerst hadden we Swahili les die echt heel saai was en zoveel herhalen totaal niet wat ik er van verwacht had we hadden alleen maar begroetingen geleerd en die had ik al zn beetje allemaal in het gastgezin geleerd, dus ben er niet zo veel mee opgeschoten. Na die leuke les gingen we samen naar het Mount Meru hotel waar de social plaatsvond. Wat een wandeling was van 20 min. prachtig hotel, met zwembad en alles er op en eraan echt dat je denkt van dit is geen Afrika net als mijn huis waar ik hier leef is ook heel groot. wat ik niet erg vind overigens hoor haha. in dit hotel hadden we een pizza buffet en was een hele gezellige avond met alle vrijwilligers heel erg naar mn zin met al die vrijwilligers:).

28 September
Vandaag gaan we naar de Bush Bush men oftewel de bosjesmannen we zouden om 9:30 vertrekken maar dat is natuurlijk tanzaniaanse tijd (pole pole zoals ze hier altijd zeggen, wat langzaam betekend). We zijn mede door de file 11 uur vertrokken nadat we naar de supermarket geweest waren.

We kwamen daar in de avond aan tent op gezet en gelijk doorgereden naar een meer aan de zonsondergang te bekijken, heel mooi, toen we terug kwamen gegeten en ging bijna iedereen naar bed aangezien we die dag erna 6 uur op moesten staan behalve ik Marco, Judith, Emily en Demi wat trouwens allemaal Nederlanders zijn behalve Emily zij is een Australier. Wij wooden nog de sterren bekijken aangezien we in de middle of no where zijn en helder weer was, was er een prachtig zicht en zelfs een paar vallende sterren gezien.:)

Zondagochtend gingen we jagen met de Bush Bush men was leuk naja jagen we hadden geen dieren gezien behalve paar vogels, maar daar waren ze op voorbereid want ze hadden zogenaamd gisteravond een dikdik (soort antelope) doodgeschoten konden ze niet vinden dus lieten ze liggen zeiden ze. Oftewel ze hebben een dode dikdik neergelegd voordat wij kwamen voor het geval ze geen dier konden vinden hahah.

WO 2 oct.
Ik had afgelopen donderdagavond met Robert (50 jarige NLer die we baboe noemen wat opa betekend in het Swahili) afgesproken dat hij mij vandaag komt helpen aangezien het op zijn plek overvol is en elkaar alleen maar in de weg loopt en ook samen met mijn broertje van het gastgezin helpt mij ook deze week omdat hij vakantie heeft, heel handig omdat het engels van mij kan vertalen naar Swahili. Het was Robert bevallen en wilde wel vaker komen helpen maar omdat het overvol is en omdat hij opens een ander project ging doen moest hij verhuizen van het zo goed georganiseerde Projects Abroad, hij kon hier slapen dus vanaf volgende week komt hij bij Judith en mij wonen.

Vanavond kregen we een sms dat de activiteit voor morgen niet doorging wat goed uitkwam aangezien we nog geld nodig hadden voor MT Meru.

Vrijdag 4 Oct
Vandaag doen we mee aan Elephant March tegen het jagen op olifanten ik kreeg tijdens die march een sms van Regan (mijn sport coordinator) waarvoor ik niet op mijn werk was wat raar is aangezien PA (projects abroad) wist dat ik mee liep en gister kwam ik hem tegen in PA Office omdat we geld gepint hadden en Judiths paspoort op moest halen. Zegt die gozer: waarom ben je niet op je werk bla bla bla.. Ik hem heel rustig uitleggen dat de social van vandaag was afgelast en dat ik werk al afgezegd had en dat we toch geld nodig hadden voor het weekend vandaar dat ik hier ben. Oh oke zei die toen en liep toen weg. Ik heb een beetje het gevoel of hij mij controlleerd.

Na de Elephant march gingen we met een paar vrijwilligers eten in de stad en daarna met Judith en Demi ticket regelen voor Zanzibar. Nadat was het inmiddels 5 uur en we hadden afspraak om 5 uur om Mt meru te bespreken maar Tanzaniaanse tijd dus we waren nog ruim op tijd haha.

Vandaag (za 5 oct) gestart met MT meru eerst met auto gereden naar Nationaal park Arusha en door het park gereden tot het begin punt mooi park daar al buffalo's, zebra's en wardogs ofso gezien. toen we echt gingen beginnen aan de klim zagen we een paar giraffe vlak voor onze neus. na een aantal foto's gemaak hebben gingen we beginnen aan onze tocht om 6uur kwamen we aan in ons kamp wat zeker boven onze verwachtigingen lag slaapkamers en zelfs een douche! We dachten dat we in tenten moesten overnachten maar dit is toch stukke beter:) Na aan onze gids gevraagd te hebben of het volgende kamp wel tenten zijn zei hij is het zelfde maar dan zonder douche:). Dus vrij luxe als je denkt dat je in tenten moet slapen.

Zondag liepen we naar het 2e kamp daar eindelijk aangekomen kregen we popcorn en thee om snel nog even little meru te beklimmen die op een hoogte ligt van 3820m daarna gingen we snel eten en vroeg slapen aangezien we om 12 uur op moesten staan, snachts wel te verstaan, om vervolgens om 1 uur te vertrekken naar Mt Meru. voordat we gingen beginnen aan onze tocht kregen we koekjes aangezien we geplant hadden om 8 uur half 9 weer bij het kamp te zijn om te ontbijten maar dat liep anders. dan geplant aangezien Judith ziek werd en hele tijd gespuugt hebt op de weg omhoog. na een uur gelopen te hebben we de groep opgesplitst en ben ik bij Judith gebleven en is de rest doorgebleven wij gingen pole pole verder. Uiteindelijk kwamen wij om half 10 aan op de top na de prachtige zonsopgang te zien het was een mooi uitzicht met prachtig uitzicht op Afrikaans hoogste berg Kilimanjaro die ook nog op de planning ligt. Op de terugweg werd ik ook ziek kreeg hele erge hoofdpijn en en mijn temperatuur steeg heb waarschijnlijk koorts.
Bij het kamp aangekomen ontbeten om 12 uur dus erge trek gekregen daar besloten om met Judith en Robert de rescue car te nemen vanaf het eerste kamp.

Daar aangekomen zagen we een deel van onze groep zitten 3 waren naar beneden gelopen en de rest zat hier ook te wachten op rescue car omdat de eerste 3 weigerde te wachten op de rest moesten de andere 3 bij het kamp blijven omdat de ranger met de eerste 3 was gelopen..
Na een uur wachten op de auto werden we door de middle of no where gereden door de auto en kwamen we nog 2 buffalo's tegen die midden op de 'weg' stonden. was echt een bumby ride waar je echt misselijk van werd.

Dinsdag even bijgekomen van Mt Meru en woensdag weer begonnen met werken 's middags kregen we sms dat er deze avond etentje was met vrijwilligers wat een leuke verrassing was. was heel gezellig:) Ik en Judith moesten nog geld pinnen voor het weekend dus gingen we met de piki piki (taxi per motor) aangezien het al donker was en niet echt veilig is om met zoveel geld over straat te lopen en dat loopt ook niet echt lekker met zoveel geld moet ik zeggen. Dat was de eerste keer op een piki piki echt gaaf haha dat gaan we zoiezo vaker doen haha veel beter dan een daladala waar je je knieeen sloopt hahaha

Donderdag is Social dag en vandaag was het cooking dag. Dan gingen we Tradionele dingen koken van het land waar je vandaan komt de Nederlanders gingen andijvie stampot maken, maar gelukkig waren er ook 2 italianen die wel lekker eten maakte haha maar helaas kon ik er niet bij zijn aangezien Judith weer moest overgeven ben ik met haar naar huis gegaan.

Vandaag is het vrijdag de laatste dag van dit hele lange verhaal hahah
heb weer les gegeven ja dat doe ik ook nog tussen al die leuke dingen aangezien ze examens hebben heb ik vandaag maar 50 min les gegeven dus heb ik maar alleen even een warming up gedaan en toen wedstrijd gespeeld. Zodat ze weer lekker verder konden gaan met hun examens.

  • 11 Oktober 2013 - 19:22

    Jennie Simons:

    Fantastisch! Wat heb je al veel gezien en gedaan! Klinkt allemaal geweldig. Geniet ervan verder! Groetjes uit een herfstig Nederland

  • 11 Oktober 2013 - 19:24

    Jan Maarten Van Der Steen:

    Hé gozer, wat heb je het druk gehad en wat ben je sportief bezig geweest. Fijn dat je het zo goed naar je zin heb daar. En al zoveel moois heb gezien. Ga je nu ook een vallende-sterren-spotter worden? Mede namens je NL broer ben je van harte welkom in ons sterren-team!
    Fijne tijd verder! We leven met je mee, en missen je een beetje! Groetjes pap.

  • 11 Oktober 2013 - 19:48

    Stefan Van Der Steen:

    @Jennie ja al best veel gedaan heb het gevoel dat ik hier al maanden zit. is ook heel leuk hier dankjewel gaat lukken:) is het weer een beetje te doen daar? hier is echt heel heet haha.
    @papa ja ben zo sportief hahahaa ja vind ik ook haha:) ja miss wel ja haha ik join de club hahaha mis jullie ook hoor ik doe gauw een nieuw blog hoop ik als ik tijd heb haaha

  • 14 Oktober 2013 - 15:22

    Oma Koppenaal:

    Stefan leuk om weer wat van je te horen.Je heeft het wel naar je zin zo te horen,en al heel veel gezien ,en dan tussen door nog les geven ,je komt tijd te kort voor alles wat je van plan ben.
    Ben blij dat je het zo naar je zin heeft.
    Groetjes Oma

  • 14 Oktober 2013 - 23:55

    Ruben:

    Heey Ouwe avonturier! Klinkt ontzettend gaaf allemaal hoor! En ook wel n btj herkenbaar voor mij, die safari;)! Geniet er maar lekker van en veel succes met lesgeven!
    Ciao!

  • 15 Oktober 2013 - 20:18

    Fam. Lebbink:

    Hoi Stefan,
    Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van je ervaringen daar. Groeten : Harmen, Suzanne, Marien & Neline Lebbink

  • 18 Oktober 2013 - 10:01

    Loes Roersma:

    Hoi Stefan,

    Het klinkt allemaal heel spannend! Een heel andere wereld. Ik ben ook erg benieuwd naar de reactie van de kinderen op je lessen, vinden ze het leuk om zo te sporten? Trouwens even een tip: drink echte Cola (geen Pepsi of andere soorten) als je veel last hebt van je darmen, daar zit een stofje in dat dan goed voor je is. Heel veel plezier verder bij je avontuur! Groetjes, Loes

  • 25 Oktober 2013 - 13:56

    Bertus & Mariet:

    Hoi Stefan!
    Wat een avontuur en wat een leuke verhalen! Lekker doorgaan en ook lekker blijven schrijven. We zijn nu alweer benieuwd. Groetjes, Bertus, Mariet, Hanna, Martijn en David.

  • 09 November 2013 - 14:41

    Gertjan:

    Hey Stefan
    Top verhaal wat een avontuur ga ik denk ik niet meemaken geniet er van maar doe voorzichtig out there.
    Wij genieten hier mee van al je verhalen en avonturen al begrijp ik niet alle afkortingen!
    Gr Gertjan en Silvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 5911

Voorgaande reizen:

15 Juni 2017 - 13 Augustus 2017

Summercamp Amerika

17 September 2013 - 15 December 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: