3e reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu 3e reisverslag - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Stefan Steen - WaarBenJij.nu

3e reisverslag

Door: stefan van der steen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

19 November 2013 | Tanzania, Arusha

De lessen die ik geef vind ik leuk om te geven en de kinderen vinden het ook leuk om te sporten. Ik probeer zoveel mogelijk afwisselend les te geven maar meestal is het voetbal of geef ik 'fitness' les dat houd dan in: aan conditie werken en krachttrainingen.
Over het algemeen gaan de lessen heel goed maar soms heb je wel eens een klas waar veel irritante kinderen in zitten en als ze dan niet luisteren dan gaan we gewoon heel de les fitnessen, want normaal gesproken doe ik aan de eind van les een wedstrijdje maar als ze niet luisteren en ik doe dat dan luisteren ze de volgende keer prima dus dat werkt goed.
Ook heb ik hetzelfde gedaan met dat we mzungu genoemd worden wat dus wit betekend eerst normaal gezegd dat ze ons zo niet moeten noemen maar dat werkte niet daarna stelde ik in als iemand dat zegt gaat hij push ups doen en als hij het nog een keer zegt gaan we naar de directeur wat ik overigens geen een keer heb hoeven doen aangezien ze weten dat ze dan flinke problemen krijgen en daarom is het goed om als dreigement te gebruiken. En het werkt goed want tegenwoordig word ik gewoon Teacher, Stefan of Steef genoemd en geen mzungu meer.

Safari
Zaterdagochtend moesten we om 7.30 a.m. bij de Projects Abroad office zijn en aangezien we 45 min moesten rijden om daar te komen moesten we 6 uur uit bed wat ik heel vroeg vond en dan ook in slaap gevallen in de 'daladala' vraag me niet hoe want als er iets oncomfortabel is is het de daladala wel. Na een lange dag rijden, wat overigens heel mooi was, kwamen we om 6 uur s' avonds aan op de eerste camping, waar een zwembad was waar ik heel blij mee was want bijna een maand hier in dat warme weer en dan is het zooo lekker om even te zwemmen.

Zondagochtend moesten we om 7 uur eruit want ik vroeg vond maar dat 'vroeg' van mij was blijkbaar uitslapen voor de gidsen aangezien we de andere 2 dagen 5 uur en half 6 moesten opstaan.
Vandaag begon onze safari in het nationaal park Tarangire om ongeveer 1 uur kwamen we daar aan. Ik had gister en vandaag toen we naar het park reden geslapen in de jeep dus mijn bijnaam was dan ook 'sleepyhat' de hele safari lang. Het was heel gezellig en veel gelachen met de 20 andere vrijwilligers op safari en op de campings. Maar ik dwaal een beetje af van het nationaal park Tarangire, het is heel mooi park heel groen en we hebben super veel dieren gezien 3 van de bigfive: olifant, luipaard en de leeuw ook hebben we nog 2 cheetahs gezien heel mooi! en een hele boel andere dieren die ik niet allemaal op noem omdat het anders beetje langdradig word. De luipaard vonden we in een boom wat heel lastig was om hem te vinden. Dit was ongeveer de beschrijving van de gids: bij de dikke stam (het waren allemaal even dikke stammen) naar rechts dan is er een splitsing en die tak moet je volgen en daaronder zit hij. heel duidelijk dus. Maar gelukkig had iemand een verrekijker dus hebben we hem als nog gevonden. We zagen 4 leeuwen een daarvan heel dichtbij ik schat op z'n 4 a 5 meter afstand en die leeuween hadden honger en wat eten leeuwen als ze honger hebben? ... nee hoor geen mens maar een antilope dat hoopte ze tenminste, ze waren van plan om de groep antilope in te sluiten totdat een van de leeuwen sprintje ging trekken waardoor de hele groep wegrende. Dus helaas geen eten voor de leeuwen.
Na dit hele mooie park gingen we de volgende dag naar een heel ander soort park, serengeti. Tarangire was heel groen en serengeti juist heel droog en dor, serengeti betekend overigens ook eindeloze vlakte en is ook het park waar de lion king zich afspeelt. Ook in serengeti hebben we luipaarden gezien die op een of andere manier bang zijn voor apen wat ik raar vind omdat die luipaarden die apen makkelijk konden doden, maar ze waren bang. Daarna zagen we een hele groep hyena's (een stuk of 10) en liepen recht op een zebra af dus dachten we dat zze gingen aanvallen. Maar zo lui als de hyena's zijn lopen ze gewoon voorbij en hopen ze waarschijnlijk dat de leeuwen de zebra dood en dat ze een hapje mee kunnen eten. Wij reden een andere route dan de rest van onze groep en daar hadden we geluk mee aangezien we daardoor 2 leeuwen zagen, een man en een vrouw. En aangezien het paar seizoen is zagen we ze een 'quicky' doen.
In het einde van de middag toen we weer terug waren op de camping, was het aan het onweren (en zag je dus flitsen in de wolken) en iemand (ik zal geen naam noemen) kwam met de slimme opmerking "zag je die vallende ster?" terwijl het nog licht was.
's ochtends heel vroeg opgestaan om de zonsopgang te zien en door het park gereden daardoor dus heel laat ontbeten maar het was het zeker waard. Na het ontbijten weer door het park gereden, olifanten gezien van 2 meter afstand weer een quicky gezien van 2 leeuwen met 25 andere safari auto's het was echt file voor die leeuwen, het zijn nu echt beroemdheden.
Daarna door naar ngorongoro crater gereden daar geslapen en midden in de nacht werden we wakker. Het was ijskoud en er stondden 2 leeuwen op minder dan 50 meter afstand van de tent en 1 olifant stond te drinken uit de waatertank op 100 meter afstand van de tent aan de kant, we waren dus omsingeld door wilde beesten.. Die ochtend daarna gingen we de ngorongoro crater in met de bedoeling om de laatste van de big five te zien de rhino heel de tijd gezocht veel buffalo's en zebra's gezien en omdat de zebrra's ook heletijd over de weg lopen is de grap "zebrapad" of "Zebracrossing" deze safari duizenden keren gemaakt ook door mij dat moet ik wel toegeven. Maar na een hele tijd zoeken naar de rhino... vonden we de rhino niet. En daarna weer een lange reis terug naar Arusha.

Deze maandag en dinsdag waren Public holiday volgens PA (projects Abroad) maar dat bleek dus maandag en woensdag te zijn kwamen ze maandag mee dus na de safari extra dagje vrij om uit te rusten.

Donderdag weer werken en ook gelijk een wedstrijd geregeld voor vrijdag. na een paar keer heen en weer lopen van de scholen zijn we eruit gekomen met de tijd half 2 's middags. "oke is kan ik ook nog lekker uitslapen" dacht ik. Kom ik daar aan oom kwart over 1 met Judith en Robert nog niemand is niet heel raar want ze komen liever te laat dan te vroeg. Om 10 over half 2 waren er 2 van de ene school die 'uit' speelde toch maar even naar beide leraren gegaan van de scholen eentje was er niet en de andere wou na overleg met de directeur waar wij niet bij waren. meer kinderen vinden en toen was het inmiddels al zo laat daat we nog maar 40 minuten konden spelen dat hebben we niet gedaan, we laten ons niet belazeren gewoon afspraken nakomen.

Deze zaterdag naar de hot springs geweest heel mooi om te zien en lekker om te zwemmen. dachten dat we alles gezien hadden maar na een paar takken weggeschoven zagen we dat het door liep. maar was een stroming en moesten door allemaal takken heen maar uiteindelijk kwamen we bij een nog groter meer aan dan de echte hot springs.

Zondag middag gingen we naar de maasai market wat te vergelijken is met de markt in turkije. Eerst geven ze je een "mzungu" prijs wat wit betekend en die prijs is veel te duur over het algemeen is 1/3 van de prijs de goede prijs. Je moet dus afdingen om de goede prijs te krijgen maar als je niet weet wat iets kost dan kan je ook de mist in gaan waar ik later achterkwam had voor een bandje 3500 betaald ze begonnen met 9000 dus vond dat ik het wel goed had gedaan. maar later gehoord dat je het voor 500 kon krijgen wat dus 25 eurocent is. Maar ja dat was de eerste keer. Maar dat afdingen vind ik echt heel leuk ben er echt beetje verslaafd aan geworden.

In Tanzania is het lastig om je afspraken na te komen daar ben ik deze week wederom achter gekomen. Regan zou deze maandag de nieuwe school laten zien waar ik ook les ga geven. sms gekregen zondagavond kan niet komen morgen. "oke kan gebeuren" denk je dan maar maandagavond belt hij mij "sorry, kan morgen niet maar woensdag ben ik er wel". Duidelijke afspraken gemaakt en herhaalld dus wij wachten en wachten gebeld: "ja ik ben een inleiding aan het geven aan nieuwe vrijwilligers" toen waren wij aardig pissig kan ik jullie vertellen, aangezien hij deed alsof hij van niets wist. Donderdag zou hij echt komen na gebeld te hebben. Jaja natuurlijk 4 maal is scheepsrecht half 10 afgesproken. Kwart voor 10 nog steeds geen Regan, hem gebeld: "ik ben onderweg ben er om 10:15" Hij ging dus net weg toen ik hem belde.... TIA (This Is Africa) Daarna heeft hij wel alles laten zien en afspraken gemaakt voor wat die gelden denk je dan, maar goed half 12 gingen we naar we naar huis konden we nog eten en rusten voor de sportdag.

We gingen om 15:15 weg wij kwamen om 15:25 aan nog geen beweging in dat ze weg gingen uiteindelijk vertrokken we om 16:15 naar de school om een wedstrijd te spelen dit keer tegen elkaar dus speelde tegen andere vrijwilligers ondanks dat ik gescoord had en een prachtige assist gaf hebben we met 6-2 verloren.. van judith en Robert, mijn huisgenoten, en dat ik verloren heb krijg ik de komende tijd nog te horen. Deze avond/nacht zijn we uitgegaan met heel veel vrijwilligers was echt super leuk!

Weer z'n leuke Tanzaniaanse afspraak, Ik zou met Robert een toernooitje van het rugby team kijken dat ik train, dus afgesproken met Inocent (coach van het team en speler in het jeugd rugby team van Tanzania) zou ons op halen om 7 uur ik dacht dus heel het team ook maar komen daar is niemand.. raar, even bellen: "waar ben je nu?" vroeg ik. "In shoprite"(is grote supermarkt in arusha) zei hij. Oke, blijf daar wachten we komen er aan. "oke is goed zegt hij". 2 min later belt hij terug "ik kom naar jullie toe". Nee is niet handig aangezien de wedstrijd in Arusha is. dus ergens in het midden afgesproken. Kwamen robert en ik achter dat we 2 haltes te ver zijn maar snel eruit en die gozert gebeld en gezegd waar we waren en hij zou hier heen komen. kwartier laten gebeld waar ben je? is hij bij tengeru is in de richting van waar wij wonen en dus verder vandaan waar wij waren... nog een keer gezegd waar wij waren en hij zou hier heen komen. even later weer gebeld. Is hij bij USA waar ik woon toen dachten we wel even ongelofelijk hoe dom kan je zijn. achteraf bleek het taal barriere te zijn en zijn we naar het toernooitje gegaan en bij en halte uit gestapt stond heel dat team daar opeens had ik niet verwacht. Uiteindelijk bij die school aangekomen en hebben we toernooi gespeeld en heel het tanzaniaanse rugby team onder de 20 waar inocent ook bij speelt ontmoet. Echt heel vet!

Dinsdag kregen we smsje van Robert of we wisten dat we morgen naar de moeder van hariet (moeder van ons gastgezin) zouden gaan. Wij wisten van niets hij wist van niets kortom niet besproken met ons. Het zou uiteraard geen probleem zijn als we niets hadden geplant maar nienke (andere nederlandse vrijwilliger) had 1 van haar laatste dagen hier en ze wilde graag ook een dag met mij meelopen dat hadden we dus afgesproken en het gastgezin snapte het ook wel dat ze hadden moeten overleggen.

Inmiddels zijn we bezig met een hele competitie organiseren tussen iets van 10 scholen. Daar komt veel organisatie werk in zitten maar ik verwacht dat het een geweldige competitie word.

Zondagavond werd ik aardig ziek licht in me hoofd, duizelig, diaree dus besloten om maandagochtend naar ziekenhuis te gaan daar bleek dat ik amoebe heb. (eitjes in mijn buik en als die actief worden, word ik ziek) Ik dus medicijnen gekregen om die eitjes te verwijderen moet die pillen na elke maaltijd innemen. Maar werd niet verteld dat ik 8 uur tussen de pillen in moeten zitten, omdat ze heel sterk zijn. Dus wat doe ik doodleuk neem mijn pil na het ontbijt en na mijn lunch daar zat dus 4 uur tussen die pillen en toen ging het helemaal mis ik kon niet meer op mijn benen staan en zijn we dus naar het ziekenhuis gegaan. daar werd dus verteld dat er 8 uur tussen moet zitten en kreeg ik ook infuus. Werd getwijfeld of ik voor observatie in het ziekenhuis moest blijven maar we hebben gekozen om te slapen bij demi en katrina beide medische vrijwilligers en hun gastgezin vader is dokter dus ik was in goede handen hier. Het is opzich niet zo erg dat ik ziek was maar ik heb een beetje slechte timing aangezien ik deze donderdag naar zanzibar zou gaan. Die donderdag ook pas besloten dat ik toch mee zou gaan aangezien ik mij weer goed voelde.
Ik heb hem niet tot nu bijgewerkt maar mijn tijd was op sorry volgende keer komt de rest erbij.

  • 19 November 2013 - 14:08

    Mama:

    Leuk verslag! Wat een bijzondere reis! Met vrijwilligerswerk, door sportles te geven en daarbij zoveel moois van het land te mogen zien.
    Geweldig! Blijf genieten! liefs mama

  • 19 November 2013 - 17:22

    Jaap En Gerda:

    Hoi Stefan, wat een gaaf verhaal, je hebt al heel wat meegemaakt, heel bijzonder allemaal!!
    Lekker genieten daar!! En wat ben je sportief bezig, echt super!
    liefs Jaap en Gerda

  • 19 November 2013 - 17:25

    Jennie Simons:

    Wat een avonturen, dat wordt weer wennen straks!
    Leuk om mee te leven via je blog!

  • 19 November 2013 - 19:13

    Demi:

    He steef, heerlijk hoe je schrijft! Ik zie jou er helemaal in terug. Mis je wel hoor hier in jamaica! Succes nog

  • 19 November 2013 - 20:58

    Oma Koppenaal:

    Dag Stefan.
    Wat fijn om wat van je te horen,Je heb al veel gezien geweldig!!
    Ook het les geven gaat je goed af.Nog heel veel Succes
    Groetjes Oma.

  • 19 November 2013 - 21:59

    Bertus & Mariët:

    Hoi Stefan,
    Wat een belevenissen! Mooi. Fijn dat je het allemaal zo goed beschrijft, we kunnen zo helemaal meebeleven. Reuze benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Groeten! Bertus, Mariet en kinders.

  • 12 December 2013 - 10:30

    Stefan Van Der Steen:

    @mama @Jaapengerda Jaa is en was een geweldige ervaring!!
    @jennie ja word zekers wennen..
    @Demi Heey deem hoe gaat het?? Is jamaica leuker als tanzania of nie? Thanks!! Zie je snel weer in Nederland!
    @oma Dankuwel Het was een geweldige ervaring. Ja heel veel gezien en gedaan!
    @Bertusenmariet Dank jullie wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 5908

Voorgaande reizen:

15 Juni 2017 - 13 Augustus 2017

Summercamp Amerika

17 September 2013 - 15 December 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: